Hem tingut que llegir un monogràfic sobre llengües, ètnies i culturesa l'enseyament. El conjunt de textos parla sobre les reflexions i les teories sobre els factors que incideixen en l'aprenentatge de llengües. Ens parlen de que l'escola igualitària ha de constribuir a acostar les distancies entre l'alumne i el seu entorn. Si es tracta d'un nouvingut, s'ha intentar que s'integrin de forma adient a la Comunitar d'acollida i aquest ha de tenir un bon desenvolupament de la llengua d'origen i garantir un adequat aprenentatge de les altres llengües.
ORIOL GUASH
Ens parla de que el plurillingüisme està creixent dins les societats occidentals i per tant s'ha de plantejar les necessitats de l'ensenyament de les llengües. La complexitat lingüística fa que es tenguin que revisar la planificació i metodologia de l'escola en el tractament de les llengües.
Els objectius d'ensenyament i aprenentatge de les llengües s'haurien de diversificar, tenir un curriculum obert que permeti la diversificació de continguts i d'objectius.
IGNASI VILA
Ens dona orientacions per fer possible l'aprenentatge de les llengües de l'escola i el tractament de la pròpia llengua,
L'autoimatge positiva i una bona autoestima són difícils d'aconseguir en una persona extrangera si es sent rebutjada i creu que no aporta res a la comunitat que li reb. Per tant, es tan important per la seva integració que aprenguin la llengua com l'existència d'actituds de les persones autòctones positives.
LLUÏSA RANCÉ
Aquesta autora ens dona orientacions per facilitar al professorat una didàctica que afavoreixi l'ensenyament-aprenentatge del català en relació a l'alumnat d'incorporació tardana. S'entén com alumnes d'incorporació tardana els nouvinguts que s'incorporen al sistema educatiu de Catalunya a partir dels vuit anys i desconeixen la llengua de relació i d'aprenentatge. Tots aquests alumnes necessiten adaptar-se a la nova situació i ser capaces de comunicar-se amb els altres i es imprescindible que se sentin acollits.
MIREIA VALLS
Ens parla del funcionament de les classes de català dirigides a alumnes d'incorporació tardana de llengües no romàniques.
Cal tenir en compte que bona part dels joves que arriben son pluriculturals, poden tenir una procedència urbana o rural. Es normal que els joves no escolaritzats els costi comportar-se a l'aula i comprendre el funcionament d'un centre docent. A nivell de religió, no s'han d'establir relacions directes entre nacionalitat i religió pel diferent origen dels alumnes. En quant a la llengua la majoria d'alumnes són bilingües, en específic la matèria de llengua catalana la part oral es tan important com la escrita, l'alumne és un subjecte actiu.
Dins una mateixa classe s'hi ha diversos alumnes d'incorporació tardana, el professor ha de saber fer diferents estratègies adaptades als diferents alumnes.
"La llengua s'aprèn tant amb el cor com amb la raó"
QUE HE APRÉS?
S'ha de reflexionar sobre el nostre sistema educatiu i veure quines modificacions necessita. En referencia als nouvinguts, s'ha de tenir informació sobre els infants (nom, edat, historial acadèmic, llengua familiar i llengües que conèix, data d'arribada i d'incorporació al centre i els aspectes propis culturals, entre altres.
Tenim que plantejar l'ensenayment-aprenentatge a partir de les necessitats, interessos i motivacions dels alumnes. Les activitats proposades han d'estar relacionades amb els interessos dels nens així incrementaran les seves motivacions.
No hay comentarios:
Publicar un comentario